photo 1 copy

Oppskriften på ultimat lykke

Du har hørt dem før. Rådene som lover både gull og grønne skoger; «Lev i nuet!»,  «Lær å gi slipp!» og «Ikke heng deg opp i bagateller!». Samtidig, hva er det som egentlig kan dokumenteres når det kommer hva som gjør oss lykkelige?

 

Forskningsbasert

Mother Nature Network publiserte nylig en artikkel om de åtte uventede vanene lykkelige mennesker har. I et forsøk på å være så konkret som mulig, og med oppbacking av forskning, kom de frem til at det er åtte forskjeller som skiller klinten fra hveten.

 

 

1. Gå i parken

Mennesker som bor i byer med mange grønne lunger føler seg generelt lykkeligere enn de som er omgitt av menneskeskapte omgivelser.

En annen studie viser at fem minutter i naturen øker selvtilliten, og at grønne områder med vann i nærheten er det som fungerer best.

 

2.  Bo i Skandinavia

I følge FNs lykkerapport er skandinavere de mest lykkelige menneskene i verden. Årsak? Se neste punkt.

Skulle du mot formodning lese dette fra en annen kant av verden enn Skandinavia; kom deg hjem!

 

3.  Praktiserer «hygge»

Hygge er i Skandinavia et kulturelt betinget konsept som kan oversettes til emosjonell koselighet. Som en danske har sagt: «Det er som en følelse, og er stor i jula. Lysene, maten og å være med familien.»

 

4. Ha en tilfredstillende jobb –hvis ikke, si opp

71 prosent av dem med tilfredstillende jobb beskriver seg selv som fornøyde. Kun 42 prosent av brorparten gjør det samme.

Overraskende nok forteller hele 48 prosent av arbeidsledige at også de er fornøyde.

Det er med andre ord bedre å være arbeidsledig enn å ha en jobb du ikke trives i.

 

5.  Lukt på blomstene

Det er ikke slik at du nødvendigvis behøver å løpe rundt og lukte på blomster.

Men forskning viser  at lukten av blomster er en emosjonell manipulator som hever humøret.

Sørg derfor for at du jevnlig stikker innom Plantasjen eller venner med grønne fingre, om du skulle være så uheldig å være født med fingre av en annen farge.

 

6. Bli skitten

Medisinsk forskning fra Storbritania har funnet at «vennlige» bakterier i jord kan aktivere immunsystemet, fremme lykkehormonet serotonin og bekjempe depresjon.

Da er det bare å gyve løs og grave etter meitemark igjen.

 

7. Vær fysisk aktiv

Den har du hørt før.

Oppturen er riktignok at de som har bedrevet moderat intensitet, fremfor mer intens aktivitet, rapporterer at de har best humør og mer følelse av energi.

 

8. Ikke streb etter å være lykkelig

En prominent studie viser at å ha lykke som et mål vil stå i veien for å oppnå lykkefølelsen.

Konklusjonen ble at «å ha som mål å bli lykkelig kan gjøre deg ulykkelig.»

 

Så folkens, få deg en jobb som gartner i Skandinavia, hygg deg på fritiden og slutt å fokusere på å bli så forbanna lykkelig!

 

Matros Kai Jacobsen

 

 

 

Synes du dette var interessant? Del gjerne dine kommentarer!